Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Khamis, April 16, 2009

Keromantikan Rasulullah

Kita selalu mendengar contoh kasih sayang Junjungan Besar kita Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam terhadap anak-anak kecil. Kali ini Ustad A nak berkongsi pula kisah cinta Rasulullah dengan isteri-isteri Baginda. Ustad A tau, cikgu-cikgu pun dah maklum sangat dengan cerita ini. Cuma sebagai tazkirah atau peringatan sahaja lah khususnya untuk diri sendiri.

Baginda Rasul walaupun usianya menjangkau 50-an masih kekal romantik mengalahkan pasangan-pasangan yang baru berkahwin. Dalam satu kisah diceritakan, suatu hari isteri-isteri Rasulullah berkumpul dan bertanyakan Baginda, "di antara kami, siapakah yang paling Tuan sayangi?" Rasulullah hanya tersenyum lalu berkata, "Aku akan beritahu kalian nanti."

Selepas itu para isteri Baginda diberi seorang sebentuk cincin dan diingatkan supaya tidak memberitahu isteri yang lain. Lalu pada satu hari isteri-isteri Baginda berkumpul lagi dan mengajukan soalan yang sama. Baginda menjawab, "yang paling Aku sayangi adalah yang kuberikan cincin kepadanya." Isteri-isteri Nabi tersenyum puas kerana menyangka hanya dirinya sahaja yang mendapat cincin.

Rasulullah juga kerap berpegangan tangan dengan isteri Baginda ketika berada dalam rumah. Dalam hal ini Rasulullah bersabda, "Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka."

Rasulullah juga sering menyapa isteri-isteriNya dengan panggilan yang sangat mesra. Ummul Mukminun Aisyah umpamanya dipanggil humaira' yang bermaksud pipi yang kemerah-merahan.

Demikian segelintir kisah cinta dan kemesraan Rasulullah terhadap isteri-isterinya. Apa tunggu lagi panggil isteri masing-masing, pegang tangan depa, insya Allah dosa-dosa akan keluar dari celah-celah jari. Isyyy, bukannya susah nak dapat pahala. Subhanallah walhamdulillah.

Tiada ulasan: