Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Sabtu, Julai 30, 2011

Salah ibu yang mengajar

"Jom balik. Sembahyang di rumah pun sah!" Panggil salah seorang waris yang sedang menunggu untuk mengambil anaknya dari sekolah. Sedang si ibu sangat maklum tentang jadual solat zohor berjamaah puteranya. Bimbang ditinggalkan, terpaksa pula berjalan kaki, maka pulanglah si anak membonceng motosikal bersama ibunya. Pulanglah dia dan solatlah dia di rumah kerana ibunya mengajar "sembahyang di rumah pun sah."

Anak ini pula bila dewasa berkemungkinan akan terus berpegang dengan ajaran ibunya "sembahyang di rumah pun sah." Tidak mustahil malah menjadi pegangan sekian banyaknya manusia muslim hari ini. Lihatlah masjid-masjid dan surau-surau yang kosong. Berbanding dengan jumlah penduduk, tidak sepatutnya ada satu atau dua saf saja. Mana yang lain? Di mana lagi kalau tidak di rumah. Mereka bersolat juga kerana "sembahyang di rumah pun sah."

Di masjid dan surau, tuan-tuan guru dan ustaz-ustaz mengajar tentang kelebihan solat jamaah, mengingatkan tentang Rasulullah yang tak pernah solat fardu tanpa berjamaah dan menyampaikan ancaman Rasulullah ke atas orang yang tidak bersolat jamaah. Para pengunjung masjid dan surau mendapat tambahan ilmu yang menguatkan keyakinan betapa perlunya solat didirikan secara berjamaah.

Sedang mereka yang tidak ada hati dan perasaan ke masjid, kosong dengan ilmu dan maklumat baru dan berterusan selesa dengan "sembahyang di rumah pun sah."

Kali ini bukan lagi salah ibu mengandung tapi salah ibu mengajar anaknya ‘sembahyang di rumah pun sah.’

Tiada ulasan: