Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Ahad, Julai 05, 2009

Lupa punya hal

Seorang ulama tasawwuf pernah menyatakan sifat lupa ada yang mazmumah (tercela) dan juga ada yang mahmudah (terpuji). Sebagaimana sifat marah juga terbahagi kepada dua kategori tersebut. “Marah” menjadi terpuji apabila kita marah kepada maksiat. Tetapi “marah” juga menjadi tercela apabila kita marah-marah tanpa sebab.

“Lupa” adalah tercela jika ia melibatkan lupa buat kerja, lupa hafalan Quran, lupa maklumat dan sebagainya. Tetapi, “lupa” adalah terpuji jika kita dapat melupakan perkara keduniaan ketika kita solat. Solat mengajar kita untuk memperkuatkan “lupa” kepada perkara yang tidak perlu, mempertingkatkan konsentrasi dan menajamkan fokus serta kekebalan perasaan daripada ingatan yang tidak perlu.

Sepatutnya, dalam hidup yang penuh dengan pelbagai ujian ini, kita mempunyai kekuatan untuk lupa perkara yang sering mengganggu benak pemikiran kita. Apabila berada di rumah, lupakanlah segala kerja di pejabat. Jika berada di pejabat, lupakanlah segala pertengkaran dengan suami atau isteri sekejap tadi di rumah.

Segala kesilapan lampau yang sudah berlalu, usah dikenang-kenang. Lupakannya sebaik mungkin, lemparkan sejarah hitam lampau sejauh-jauhnya daripada kita. Kita adalah manusia, yang pasti ada dosa, noda, kesilapan dan kekurangan. Kita hanyalah mentimun. Melanggar pun sakit, dilanggar pun sakit.

Setiap perkara yang dijadikan Allah SWT tidak sia-sia termasuk sifat lupa. Perbetulkan penggunaan “lupa” yang dicipta oleh Allah SWT untuk manfaat para hamba-Nya. Tanpa lupa, kita sukar untuk bertahan di dunia ini. Tanpa lupa, kita akan sentiasa terkenang kekasih lama, tanpa lupa, kita akan terbayang-bayang celoteh anak kecil kita yang telah terkorban akibat kecuaian kita, tanpa lupa, kita akan berdendam dengan ayah ibu yang pernah memukul kita dengan melampau pada zaman kita kecil, tanpa lupa, kita akan bermusuhan dengan rakan yang pernah melakukan kesilapan terhadap kita, tanpa lupa, kita akan dihantui oleh noda dan dosa dahsyat yang pernah kita lakukan.

::Ustad A selalu lupa masuk kelas.

Tiada ulasan: