Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Ahad, Jun 07, 2009

Jenayah Merokok

Merokok membahayakan kesihatan. Statement yang memang dalam pengetahuan semua orang. Ia diakui malah syarikat pengeluar rokok turut meletakkan kenyataan ini di kotak rokok keluaran mereka. Satu-satunya syarikat yang memberi sendiri label negatif kepada barangan keluaran mereka. Bayangkan kalau ada syarikat yang mengeluarkan cokelat misalnya, lalu ditulis pada kertas pembalutnya 'makan coklat ini membahayakan kesihatan'. Agaknya adakah yang akan membeli coklat itu.

Tetapi tidak bagi rokok. Walaupun diingatkan tentang bahayanya dengan bermacam cara, langsung tidak dihirau penggunanya. Susah sangatkah nak tinggalkan tabiat tu. Atau sebenarnya tiada usaha langsung ke arah itu. Seorang teman saya menyalahkan penjualan rokok di pasaran menyebabkan beliau merokok. "Kalau rokok tak dijual, tak ada orang yang membeli", katanya. "Kalau setakat fatwa haram saja, tak jadi. Kena haramkan jual beli rokok. Baru berhasil." Begitulah hujahnya. Kekallah beliau merokok bersama-sama dengan orang yang merokok.

Saya menggelengkan kepala. Kalau macam tu, arak pun mudah diperolehi. Lihat saja di pasaraya utama di negeri ini atau di daerah ini. Tetapi orang kita tidak mendekatinya (kecuali segelintir yang hilang pedoman beragama) kerana takutkan hukum haramnya.

Ertinya, ia berbalik kepada soal hati atau lebih tepatnya IMAN.

Seorang perokok apabila ia merokok, bukan sekadar membahayakan dirinya sahaja. Tetapi ia juga menganggu ketenteraman, menimbulkan suasana tidak selesa serta membahayakan orang-orang di sekeliling mereka. Sama ada ia berpegang dengan hukum makruh atau haramnya merokok, menyakiti atau mengganggu orang lain tetap haram di sisi agama. Dosa menzalimi orang lain lebih berat dari dosa menzalimi diri sendiri. Malangnya tidak ramai yang ambil kisah akan hal ini termasuklah ustaz-ustaz yang merokok.

Islam menjamin kesejahteraan bukan sahaja kepada umatnya malah manusia keseluruhannya sesuai dengan kalimah salam yang bermaksud aman, sejahtera dan selamat. Satu hal yang perlu diberi perhatian oleh para pejuang parti Islam, mendirikan negara Islam bukan sekadar melaksanakan hukum hudud sahaja. Lebih penting lagi, pejuang Islam dan negara Islam menjamin kesejahteraan rakyatnya. Bagaimana seseorang boleh mengaku dirinya pejuang Islam sedangkan asap rokoknya mengancam orang lain.

Kerana menzalimi orang lain juga, seorang perokok telah hilang sifat waraknya. Justeru, kepada ustaz-ustaz dan tuan-tuan guru (dengan izin) yang masih belum meninggalkan tabiat buruk ini, fikir-fikirkanlah. Saya akui mereka ini golongan berilmu yang memahami hukum-hakam merokok dan kekhilafannya. Namun mendatangkan bencana untuk orang lain pun, masih mahu berkhilaf lagikah?

Bicara saya bukan mengenai hukum merokok. Bicara saya tentang jenayah merokok.

Nak merokok juga? Masuk bilik, tutup pintu dan tingkap. Merokoklah sorang-sorang. Merokoklah puas-puas. JANGAN GANGGU ORANG LAIN!!!

Ihsan dari laman blog Azridul Menulis he.. he..

Tiada ulasan: