Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Isnin, Jun 08, 2009

Berkat itu milik Allah

"Jemput ke rumah malam esok. Buat kenduri sikit. Nak minta Ustaz tolong bacakan doa selamat untuk kami sekeluarga. Mudah-mudahan boleh kami tumpang berkat Ustaz."

Lebih kurang begitulah bunyinya. Tak pasti sama ada ia suatu gurauan atau kefahaman yang sudah sebati menjadi iktiqad. Kalau setakat gurauan, moga diampunkan Allah. Tapi kalau dah jadi iktiqad, buruk padahnya.

Keberkatan itu milik Allah dan Allah mengkhususkan kepada siapa dan apa yang dikehendakinya. Tiada jalan bagi insan mengetahui kepada siapa dan apa Allah mengkhususkan keberkatan tersebut melainkan melalui petunjuk dalil yang sahih lagi jelas.

Justeru Ahli Sunnah wal Jamaah beriktiqad tidak boleh memohon berkat daripada individu, benda, masa atau tempat melainkan dinyatakan dengan dalil yang sahih.

Mengenai keberkatan dari barang peninggalan Baginda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam seperti pedang, pakaian dan sebagainya, tidak dinafikan generasi as-Salaf as-Shalih ada melakukan selepas kewafatan Baginda.

Walaubagaimanapun dengan peredaran masa dan zaman, tiada siapa yang dapat membuktikan secara meyakinkan bahawa barangan yang didakwa milik Nabi itu sebenarnya milik Nabi. Justeru jalan yang terbaik ialah menahan diri daripada ber'tabaruk' dengan apa yang didakwa sebagai peninggalan Rasulullah.

::Ustad A tak pandai baca doa panjang-panjang.

Tiada ulasan: