Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Isnin, Oktober 06, 2008

Budaya sukan di sekolah gagal?



PENCAPAIAN satu pingat perak oleh kontinjen negara pada Sukan Olimpik XXIX di Beijing, China, yang berakhir 24 Ogos lalu dianggap tidak memadai.

Walaupun ada pihak menganggapnya satu kejayaan, peminat sukan tempatan perlu kritis dan melihat prestasi itu sebagai tidak mencapai tahap yang diharapkan oleh semua pencinta sukan di seluruh negara.

Tanggapan itu disandarkan kepada 'laungan' pengurusan kontinjen negara kononnya kita mampu pulang dengan lebih daripada satu pingat dan emas bukan perkara mustahil.

Bagaimanapun hakikatnya pencapaian kontinjen negara pada temasya itu tidak lebih daripada 'indah khabar daripada rupa.'

Pencapaian bukan setakat tersasar daripada landasan memungut pingat yang lebih berkilau warnanya malah berada di tangga ke-73 keseluruhan.

Di kalangan negara Asia, kontinjen negara jauh ketinggalan kepada China yang bergelar juara dengan pungutan pingat yang terbesar 51 emas, 21 perak dan 28 gangsa.

Untuk menyedihkan lagi, kontinjen negara turut ketinggalan berbanding Korea Selatan yang berada di tangga ketujuh, Jepun (kelapan), dan Kazakhstan (ke-28).

Di peringkat negara serantau, memang kontinjen negara 'dimalukan' Thailand yang berada di tangga ke-31 dengan dua emas dan dua perak dan Indonesia (ke-42) dengan satu emas, satu perak dan tiga gangsa.

Biarpun diberikan senarai prospek penyumbang pingat, akhirnya hanya jaguh badminton, Datuk Lee Chong Wei naik ke pentas sebagai penerima pingat.

Dia hanya mampu menerima pingat perak setelah dibenamkan jaguh China, Lin Dan 12-21 dan 8-21 dalam pertarungan berat sebelah.

Sandaran yang diletakkan kepada trio memanah yang terdiri daripada Wan Khalmizan Abd. Aziz, Cheng Chu Sian, dan Muhd. Marbawi Sulaiman pula musnah.


BAKAT perlu dikembangkan sejak dari peringkat akar umbi.


Kurang bertanding di peringkat antarabangsa dan tidak mampu mengawal tekanan pada penghujung saingan dijadikan alasan kegagalan.

Pasukan lumba basikal antaranya yang membabitkan Josiah Ng, Azizulhasni Awang, Rizal Tisin dan Edrus Yunus turut pulang dengan hampa.

Pencapaian terbaik skuad lumba basikal ialah tempat kelapan dan dan itulah juga pencapaian atlet angkat berat, Amirul Hamizan Ibrahim.

Dalam acara lain seperti renang, olahraga, perahu layar, dan terjun, kontinjen negara tidak mampu memberi saingan yang bermakna kepada atlet negara lain.

Perbandingan antara atlet negara dengan atlet negara lain perlu dibuat dalam konteks temasya besar seperti Sukan Olimpik.

Apa yang telah dicapai sepatutnya membuka mata untuk bertindak lebih tersusun dalam membangunkan budaya sukan di kalangan rakyat.

Banyak kelemahan dapat dilihat jika menyorot bentuk budaya bersukan di kalangan masyarakat khususnya di peringkat sekolah.

Antara kelemahan itu ialah kegiatan sukan berlangsung secara bermusim dan hanya membabitkan kelompok pelajar yang tertentu yang dianggap 'atlet sekolah' sahaja.

Jika pada satu tempoh itu berlangsung dua kejohanan, contohnya bola sepak dan hoki maka berlaku perebutan pemain untuk dua acara itu di kalangan jurulatih.

Jarang jurulatih cuba membentuk pelajar yang kurang terdedah dengan sesuatu jenis permainan walaupun mungkin mereka mempunyai bakat terpendam.

Mereka mengambil jalan pintas dengan memilih pelajar yang menonjol hingga akhirnya seseorang pelajar itu terpaksa bermain daripada satu jenis sukan.

Keadaan ini tidak baik kepada pemain tersebut kerana keletihan akibat terlalu banyak beraksi dalam acara sukan yang berbeza.

Mereka juga tidak dapat beraksi dengan cemerlang kerana fokus terhadap sesuatu jenis permainan menjadi tidak mantap.

Mampukah negara melahirkan pemain bertaraf dunia jika mereka tidak dapat memberi fokus kepada sesi latihan terutama yang berkaitan dengan kemahiran taktik?

Latihan sesuatu jenis permainan pula berlangsung dalam tempoh yang singkat dan dibuat seolah-olah melepaskan batuk di tangga.

Ada sesetengah jurulatih hanya mengumpul dan melatih pasukannya dalam tempoh tiga hari sebelum beraksi dalam sesuatu kejohanan.

Selepas selesai sesuatu kejohanan dan ditakdirkan kalah, maka latihan seterusnya pula akan dibuat pada tahun berikutnya dengan cara dan kaedah yang sama.

Lebih mengejutkan, ada jurulatih langsung tidak mengadakan sesi latihan bahkan memilih pelajar yang biasa bersukan untuk mewakili sesuatu permainan.

Seorang guru di sebuah sekolah mendedahkan, ada guru lain mahu pemain pasukan bola sepak yang sedang dilatihnya untuk bertanding dalam kejohanan bola baling.

Sudah tentu penyertaan pelajar dalam kejohanan bola baling itu satu pembaziran dan merugikan banyak perkara.

Mereka bukan sahaja akan pulang dengan tangan kosong, malah tidak akan berjaya memupuk kemahiran untuk pergi lebih jauh dalam permainan itu.

Sepatutnya, pasukan itu lama berlatih sebelum sesuatu kejohanan, malah jika diteliti budaya bersukan di negara lain, pemain dibentuk sejak zaman kanak-kanak.

Langkah guru bola baling itu menampakkan dia terlalu ambil mudah dan tidak bersedia bekerja keras sedikit untuk memupuk bakat pelajar secara tersusun.


BRYAN NICKSON LOMAS hanya mampu menumpukan kepada satu acara sejak di bangku sekolah.


Jika guru itu lebih bertanggungjawab mungkin dia dapat mengesan pelajar lain yang lebih berbakat dan membawanya ke peringkat lebih tinggi.

Hal itu mungkin berlaku disebabkan guru itu ketiadaan motivasi, tidak berpengetahuan dalam sesuatu jenis permainan dan lebih parah, tidak cuba belajar.

Guru sebegini kerap menganggap apa-apa tugasan kepada mereka sebagai suatu perkara yang membuang masa dan menyulitkan.

Kemungkinan lain ialah wujud situasi komunikasi atau hubungan yang tidak mesra antara guru tersebut dengan pihak sekolah.

Jika andaian ini benar, kemungkinannya cuma dua iaitu mungkin guru itu sendiri bermasalah atau pihak pentadbir terlalu ego.

Dari sudut yang lain pula, kebanyakan guru sukan tidak memiliki kelulusan dalam bidang berkaitan apatah lagi sijil kejurulatihan peringkat tinggi.

Mereka hanya jurulatih yang dipilih secara tangkap muat oleh pentadbir tanpa memikirkan mampu atau tidak mereka laksanakan tanggungjawab itu.

Guru berkenaan pula tidak mengambil inisiatif mengundang jurulatih luar seperti bekas pemain daerah atau negeri membimbing pasukannya.

Pelajar hanya 'berlatih sendiri' dan sedangkan guru hanya duduk di tepi padang dengan pakaian formal seperti ketika mengajar di bilik darjah.

Ada juga pentadbir tidak membenarkan guru mendalami ilmu pengurusan dan kejurulatihan anjuran pihak lain dengan alasan takut kelas kosong.

Mereka beranggapan, tugas utama guru berada di bilik darjah pada hal sudah jelas Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) turut mengutamakan aspek lain termasuk jasmani.

Turut menghalang negara cemerlang dalam bidang sukan ialah sikap pentadbir yang terlalu berkira membenarkan guru membuat tuntutan tugas luar daerah.

Pelbagai halangan dibuat antaranya mengehadkan jarak membuat tuntutan perjalanan, tidak membenarkan tuntutan makan minum dan dan tidak membayar kos penginapan.

Dalam banyak keadaan tidak ada 'duit minyak' diberi kepada guru walaupun mereka menghabiskan ratusan ringgit membawa pelajar bertanding.

Perkara ini lebih parah jika guru yang komited dalam bidang sukan berhadapan dengan pengetua perempuan yang terlalu prejudis dan sukar diajak berbincang.

Sikap tidak profesional itu turut membabitkan pengetua lelaki, bahkan Kosmo! pernah menerima aduan guru bahawa ketuanya meminta dia tidak aktif bersukan.

Pengetua itu dikatakan tidak senang dengan kecenderungan gurunya bersukan walaupun pasukan yang diwakili guru itu pasukan negerinya.

Pada masa yang sama, sesetengah pentadbir sekolah cuma memilih permainan tertentu dan tidak cuba mempopularkan sukan atau permainan lain.

Sebarang usaha guru untuk mempopularkan sesuatu jenis permainan yang tidak selari ketetapan pihak pentadbir tidak akan dilayan.

Alasan ketiadaan dana untuk melaksanakan kegiatan yang tidak digemari pentadbir sering terjadi dan ini membunuh prospek serta minat terhadap kemajuan sukan.

Sesuatu jenis permainan itu biarpun disenaraikan sebagai sukan pilihan, tidak dilaksanakan sepanjang tahun atas pelbagai alasan.

Biasanya, kegiatan bersukan dilangsungkan setakat pertengahan tahun itu pun lama, malah di sesetengah sekolah kegiatan itu hanya dibenarkan setakat bulan Mac.

Pihak pentadbir memberi alasan bahawa tumpuan terhadap kurikulum khususnya peperiksaan lebih penting dan menjamin masa depan pelajar.

Dalam erti kata lain, sukan langsung tiada jaminan masa depan malah membuang masa pelajar berbanding lulus peperiksaan.

Pernah berlaku pertelingkahan di kalangan pentadbir sekolah mengenai perkara ini hingga meletakkan pelajar berada dalam keadaan tersepit.

Dalam kes ini, Guru Penolong Kanan (GPK) Pentadbiran tidak memberi laluan kepada GPK Kokurikulum menganjurkan permainan selepas bulan Jun.

Insiden ini menunjukkan bahawa usaha menjadikan sukan sebagai satu budaya di sesebuah sekolah mempunyai jalan yang sangat berliku.

Hal ini ditambah oleh sikap terlalu terikat dengan yang dirangka pihak yang lebih atas terutama Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) atau Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).

Pentadbir sekolah 'gerun' untuk meneruskan kegiatan sukan pada penggal kedua kerana kononnya pelajar tidak akan ke mana walaupun cemerlang dalam bidang sukan.

Pelajar yang tinggal di asrama pula jarang digalakkan menganjurkan pertandingan sukan, sebaliknya mereka 'dipaksa' cemerlang dalam bidang akademik.

Mereka terpaksa berwatak 'ayam daging' yang hanya bergerak dalam dunia yang sempit dan penuh dengan buku pelajaran.

Kini, memang sukar melihat pelajar berpakat menganjurkan kejohanan sukan antara kelas, sebaliknya setiap hari mereka disogokkan dengan kepentingan akademik.

Akhirnya pelajar membesar dan bukan saja dalam keadaan tidak aktif dan tidak mahir bersukan, bahkan langsung tidak berminat dengan bidang itu.

Jika masyarakat negara ini dibentuk melalui persekitaran itu apakah kita berhak mengutuk pencapaian atlet dalam sesuatu temasya peringkat dunia?

Jawapannya tentulah tidak. Cendekiawan pernah berkata, apa yang kita tanam hari ini itulah yang yang akan kita tuai esok hari.

Jadi, ketika kita meletakkan sukan di penjuru kehidupan, kita jangan bercakap soal kecemerlangan apatah lagi membandingkan atlet kita dengan atlet negara lain.

Jika kita ingin mengatasi China, Jepun, dan negara-negara barat maka kita perlu mengubah budaya kita dalam bersukan.

DI PETIK DARI KOSMO AHAD 5 OKTOBER 2008

MR E - OI! PARA GB DAN PENGETUA! BACALAH! JGN BUAT PEKAK SAJA..TAK TAULAH KALAU MMG PEKAK..MAKLUMLAH.......

Tiada ulasan: