Kenali Kami

Foto saya
Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
Guru-guru dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Teloi Timur, 09300, Kuala Ketil Kedah.

EXCO BKGSSKTT 2011

EXCO BKGSSKTT 2011

Pengerusi
: Mohammad Pisol bin Aziz

Naib Pengerusi : Za'im bin Omar

Setiausaha : Azrin bin Abdullah

Penolong Setiausaha : Mohd Nabil bin Othman

Bendahari : Sharifudin bin Ismail

AJK :

Yahaya bin Ismail
Ahmad Rashidi bin Jalil
Roslan bin Md. Ali
Nirmala a/p Sivanadam
Zunaidah binti Husain
Syafinah binti Mohd Saad
Azizah binti Mansor


Pemeriksa Kira-kira

Rohani binti Mat Saleh

Fauziah binti Saad

Selasa, Oktober 14, 2008

Aktiviti Syawal

Syawal kini menganjak ke pertengahannya. Masih berbaki dua minggu. Biar apa pun kata orang mengenai sambutan hari raya, Ustad A berlapang dada untuk bersama meraikan Syawal selama sebulan. Maklumlah, dalam masa sehari ( 1 Syawal ) mana cukup untuk menziarahi sanak saudara dan teman-teman. Walaupun aktiviti ziarah tidak terhad pada hari raya semata-mata, tetapi mengambil kira budaya dan adat masyarakat kita selagi tidak bertentangan dengan syarak, Syawal dijadikan bulan ziarah dan menyambung silaturrahim.

Masih kedapatan juga pihak yang menganjurkan rumah terbuka dan jamuan hari raya. Jumaat ini surau kawasan perumahan Ustad A mengadakan jamuan hari raya. Program yang bermula pagi dengan bergotong royong mencapai kemuncaknya dengan jamuan selepas solat Jumaat. Di samping itu Ustad A juga ada jemputan ke rumah terbuka Ustazah Zunaidah pada waktu yang sama. Insya Allah, Ustad A akan berusaha menghadirinya.

Selain itu, sebagai peringatan bagi yang masih belum berpuasa sunat Syawal, masa masih panjang. Berusahalah untuk mendapatkan ganjaran besar yang dijanjikan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Enam hari sahaja dalam sebulan, takkan tak boleh kut! Lagi pun bukanlah disyaratkan supaya dilakukan secara berturut-turut. Sama ada dilakukan berturut-turut atau berselang seli, dikerjakan pada awal Syawal atau pertengahan Syawal atau akhir Syawal ganjarannya tetap sama. Asalkan ikhlas dan sembunyikan dari pengetahuan orang lain.

Di kala ini masih terbayang meriahnya Ramadan. Berpuasa, berkunjung ke bazar Ramadan, iftar bersama keluarga dan masyarakat, berterawih dan bertilawah. Tidak lupa, bergelut dengan mengantuk untuk bangun bersahur. Masakan nikmat seumpama ini diperolehi pada bulan-bulan lain.

Pengalaman Ustad A beraya di Sarawak dulu. Orang kat sana pakai baju raya sebulan. Berapa pasang agaknya baju raya depa?

Tiada ulasan: